OREŠANSKÉ KLZÁKY

Je to neuveriteľné, ale Horné Orešany majú svoj zápis aj v histórii leteckého športu na Slovensku. Tým zápisom je vznik prvého letiska pre klzáky v trnavskom okrese práve v našej obci. V tomto roku si pripomíname výročie jeho vzniku – a žiaľ, po pätnásťročnej existencii, aj zániku.

Letisko bolo situované na úpätí Holého vrchu, obklopené lúkami, vinohradmi a poľami. Bolo to miesto, ktoré bolo naozaj takmer bez stromov (holé) a svojou dispozíciou plne vyhovovalo vtedajším potrebám pre termické lietanie.

S výcvikom a lietaním sa tu začalo na klzákoch už v roku 1938. Prvý klzák „Zögling“ odštartoval z Holého vrchu inštruktor Jozef Paško ml. presne pred 85 rokmi, v roku 1938.

Ešte v tom istom roku bol postavený drevený hangár na farských pasienkoch pri božej muke sv. Františka, čím bola zjednodušená manipulácia s klzákmi. Významnú rolu pri jeho výstavbe zohral Ing. Jozef Záhradník, vtedajší riaditeľ Chemickej továrne.

Zo začiatku sa klzáky vynášali na miesto štartu ťahaním a tlačením na kolesovom podvozku. Neskôr sa transport zjednodušil tým, že sa začal používať navijak. Ďalším pokrokom pri lietaní bol prechod na štart klzákov s pomocou navijaka. K tomuto pokroku prišlo okolo roku 1948. V tom istom roku bol postavený druhý – murovaný hangár a chatky pre pilotov.

Koniec lietania v našej obci sa však už nezadržateľne blížil. Rok 1953 znamenal zrušenie letiska a presun lietania do Trnavy. So zánikom letiska nastáva aj pomalý zánik tohto jedinečného ekosystému, ktorý stáročia vytváral osobitý ráz našej obce. Holý vrch prestal slúžiť nielen letcom, ale aj Hornoorešancom ako pasienok. Tzv. posledný klinec do rakvy prišiel koncom 70. a začiatkom 80. rokov. Výsadbou stromov sa nenávratne zmenil na zalesnenú krajinu a prestal byť holý.

Dnes sa nám slávna doba orešanského lietania zachováva už len v spomienkach najstarších Orešancov, v pár fotografiách zachytávajúcich atmosféru lietania, v dobovej literatúre a prostredníctvom zvyškov základov hangáru a tzv. leteckého mosta. Naposledy ich bolo možné naraz vidieť pri oprave priehrady v roku 2015.

(JS)

Foto: Západoslovenské múzeum v Trnave

SK